Recenze: Nether - Jak se beta vydávala za plnou hru

Pondělí 4.8.2014 06:55 - Autor: ThainDegu

Je to už pár měsíců co jsem vás informoval o zajímavé survival hře jenž se odehrávala v ruinách post-apokaliptického Chicaga. Nyní je hra vydávána za hotový titul. To minímálně pro mě ale znaměná že by měla obsahovat minimum bugů a chyb. Jak je na tom ale ve skutečnosti Nether?

Jen tak asi nenajede

Zapínám tedy hru abych se přesvědčil jak perfektně funguje titul který má být prakticky hotový a již v nabídce serverů nastává problém. Ať klikám na kterýkoliv server tak se nejde připojit. Každý z nich píše že je zcela naplněn. Podivní když je na každém světě jen 10-15 hráčů a maximální kapacita je 60 přeživších. Vypínám tedy kompletní hru a vrhám se na pročítání fora. Po půl hodině zjišťuji že je to normalní problém této rádoby hotové bety. Uplynula další hodina při které jsem znovu zkoušel mnoho možností jak tento problém znečkodnit. Znovu marně. Příchází ráno zkoušim Nether nainstalovat na jiný stroj a tam kupodivu funguje. Celkem mě uklidňuje že hru musím hrát na starším a méně výkoném PC.

Mrtvé Chicago

Vždy se najde důvod, proč nastane soudný den. Zde za tím stojí sluneční erupce, díky kterým určitá část obyvatelstva zmutovala v nepříjemné inteligentní kreatury. Děj těchto událostí se odehrává v ulicích postapokalyptického  Chicaga. Rozpadlé domy, tisíce zničených aut a nebezpečí na každém kroku. Občas vás cesta zavede i do stanic opuštěného metra, které v noci není zrovna nejútulnějším místem. Naopak když se dostanete na vrchol mrakodrapu, máte nádherný rozhled na celou krajinu, a když v ten moment máte u sebe i odstřelovací pušku, může pro vás začít celkem příjemná zábava v podobě lovu na dlouhou vzdálenost

Nádech RPG

Ten je zde tvořen jak zvyšováním úrovní vaší postavy, tak i vašeho účtu. U postavy to znamená, že může investovat do šesti různých schopností, které jsou tvořeny ovládáním zbraní, útoku na blízko, vylepšením výdrže nebo přidání pár bodů k životům.  Levely na accountu vám zase dávají zvýšení kapacity poškození či nosnosti hned od začátku, bez jediné úrovně postavy což je fajn. Alespoň když zemřete, nezačínáte úplně od nuly.

Davy toužící po krvi

Jsem člověk co si survival hru představuje jako skutečný boj o přežití ve světe kde jsou lídé terorizování jiným druhem který je v potravním řetězci na nimi. V Netheru tomu tak z části je. Naší rasu zde loví netvoři které zmutovaly sluneční erupce. Již po první smrti kterou nezpůsobí netvor ale člověk si uvědomíte že nebojujete proti stvůrám ale víceméně proti vlastnímu druhu.

Hra popravdě nedává nováčkům moc prostoru pro začátek. Jelikož všichni začínají stejně s baťohem a kuchyňským nožem tak hra vypadá celkem vyrovnaně. Do momentu kdy do vás z naprosto neznámého důvodu začne střílet mentálně retardovaný spoluhráč který si jednoduše Nether popletl s CoD či Battlefieldem. Pár kulek a vaše postava umírá. Vyrážíte znovu a opět jste zabiti stejným hráčem jenž se zřejmě tímto způsobem ukájí. Pokaždé když jste bez většiho důvodu posláni do záhrobí vás to štve čím dál tím víc takže po půl hodině neustálých smrtí jednoduše titul vypnete.

Přijde mi že je tímto způsobem promrhán fantastický pontecial který hra ze začátku nabízí. Po čase útlaku se z každého hráče totiž stane stejné monstrum jaké ze začátku tolik nenaviděl. Obava ze smrti a ztráty itemů začne přerůstat v paranoiu takže to bude znamenat hlavně to že budete střílet po všem co se pohne v dosahu padesáti metrů. Je to škoda ale asi s tím malá část komunity jenž si chce hru skutečně vychutnat, nic nenadělá.

Nether je krutý

Objevíte se na mapě jen s nožem v ruce. Celkem nepříjemné ale, jestli chcete přežít, musíte si rychle obstarat jídlo a lepší zbraň. Po pročesaní budov, najdete láhev s vodou a devítku. Vyjdete na ulici a zpozorují vás mutanti. Hon začíná jejich výhodou oproti ostatním survival hrám je kolektivní myšlení a vytváření portálů. Jednoduše řečeno nemusí za vámi běhat, prostě se k vám teleportují. O to je boj s nimi náročnější, občas nevíte, z které strany můžete očekávat útok. Netheři se dělí na víc kategorii. Jako první asi potkáte obludu chováním připomínající psa, je většinou doprovázena lovcem, jenž hledá svůj cíl, a když ho najde, vypustí celou smečku. Dají se zabít při troše štěstí i s normální kontaktní zbraní. Jsou tu ovšem i tuhé stvůry, například golem, značně připomínající tanky z Left 4 Dead 2. Není sice moc rychlý, ale tento komplex mu pomáhá vynahradit jeho odolnost, síla a teleportovací schopnost. Není moc příjemné, když se objeví přímo před vámi a dá vám jednu do nosu.

Puška z izolepy

Jak se jimž naznačil, zbraně jsou zde velmi vzácné. Většinou máte možnost se k nim dostat bud nálezem v jedné z budov, vraždou hráče, který již zbraň někde sehnal, anebo si jí můžete zkrátka vyrobit. Od jednoduchých pistolí až po odstřelovací pušky takové možnosti zatím nabízí vaše výrobní linka. Co všechno na to potřebujete?  Většinou zbytky poškozených zbraní jako například tlumiče, pažby, zásobníky a hlavně. Většinou je najdete u armádních aut nebo na vyvýšených místech. Jednoduše řečenou odpad je všude. S výrobou přichází na řadu obchod vše, co najdete, můžete v bezpečných zónách prodat a za peníze získané tímto prodejem můžete koupit jídlo, lékárničky či lepší vybavení.

Plná verze

Ani náhodou. Za to že autoři tento titul vydávají za plnohodnoutnou hru by měli dostat pořádně přes ruce. To že jsou některé jejich kroky značně uspěchané jde vidět snad všech aspektech na které jsem v Netheru narazil. Zasekávání do textůry, občasné smrti díky neviditelným nepřátelům či nemožnost se připojit na herní servery jsou podle problémy které hráč skutečně pocítí. Měli být vyřešeny právě v prvotních fázích testování Bety. Podle mého by vůbec nebylo špatné kdyby tento survival zůstal ještě minimálně půl roku ve fází vývoje.

Má to cenu?

Jsem již u konce mého články. Popravdě mi Nether i přes své zábavné stránky ukazuje spíše nedodělané prvky které tuto hru značně znehodnoťují. Dvě hodiny stravené v loading screenu tento pocit ještě podtrhují. Tento titul mohu doporučit snad jen lidem kteří se dokáží příspůsobit bugům, protože podle v tomto stavu ještě pár měsíců setrvá. Popřípadě ho nakoupit v jedné z mnoha slev. Díky tomu vám možná nebude líto investice kterou do něj vložíte.

Nether na PC Hodnocení hry
Skóre hry 5 5/10
Nether